علاقه‌ی مردم دنیـا بـه خودروهای شاسی‌بلند از یک سو و هزینـه‌ی نسبتا بالای نگهداری و تردد کراس‌اورهای فول‌سایز از سویی دیگر، c3 سیتروئن کلاس خودرویی جدیدی بـه وجود آورده هست که کراس‌اورهای کوچک یـا Mini SUV نامـیده مـی‌شوند. c3 سیتروئن علاوه بر این، خودروسازان بزرگ با تکیـه بر خلاقیت طراحان خود، هاچبک‌های جمع‌وجور شـهری را با کمـی اضافه حجم و افزایش ارتفاع، بـه کلاس کراس‌اورهای کوچک نزدیک کرده‌اند که تا علاوه بر القای حس شاسی‌بلند بـه راننده‌ی یک خودروی نسبتا ارزان‌قیمت، مزایـایی مثل مصرف سوخت کم و سادگی درون رانندگی را به منظور خریداران فراهم کنند.

برند سیتروئن، یکی از قدیمـی‌ترین شرکای تجاری درون صنعت خودروی ایران محسوب مـی‌شود. c3 سیتروئن حدود ۳ سال بعد از ثبت شرکت ایران خودرو، گروه سایپا درون سال ۱۳۴۴ تأسیس شد. باتوجه بـه اینکه بخش خودروسازی ایران خودرو با نام ایران ناسیونال درون سال ۱۳۴۶ شروع بـه کار کرد، مـی‌توان سایپا را به‌عنوان قدیمـی‌ترین خودروساز ایران تصور کرد. نام سایپا مخفف عبارت فرانسوی «Societe Annonyme Iranienne De Production Automobile Citroen» بـه معنی «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» است، البته از سال ۱۳۵۴ و تولید محصولات جدید درون سایپا، «Société Annonyme Iranienne de Production Automobile» بـه معنی «شرکت سهامـی ایرانی تولید خودرو» جایگزین عبارت قبلی شد. با این حساب، سابقه‌ی همکاری سایپا و سیتروئن، بیش از نیم قرن هست و فراتر از حضور پژو درون کنار ایران خودرو محسوب مـی‌شود.

به‌جرئت مـی‌توان خودروسازان فرانسوی را بعد از آلمان‌ها، از قدیمـی‌ترین فعالان این عرضه درون اروپا و دنیـا دانست. سیتروئن درون سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تأسیس شد و با تولید مدل تیپ A درون همان سال، بـه شـهرت رسید. این شرکت با عرضه‌ی اولین خودروی دیفرانسیل جلوی دنیـا درون سال ۱۹۳۴، تاریخ‌ساز شد و در گروه چهار خودروساز بزرگ جهان قرار رفت. بـه دلایل اقتصادی، مالکیت سیتروئن درون سال‌های گذشته، تغییرات فراوانی بـه خود دیده و حتی به منظور مدتی تحت مدیریت لاستیک مـیشلن و خودروسازی فیـات ایتالیـا فعالیت کرده است. دولت فرانسه، از دیرباز بـه حفظ موقعیت و جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌های سیتروئن و پژو، به‌شدت پایبند بوده هست و از سال ۱۹۷۴، آغازگر پروژه‌ی ادغام این برندها با کمک‌های دولتی محسوب مـی‌شود. درون حال حاضر، همچنان گروه پژو-سیتروئن موسوم بـه PSA، همکاری مشترک خود را ادامـه مـی‌دهد و در بسیـاری موارد فنی، محصولات مشترک تولید مـی‌کند.

برند سیتروئن درون بازار ایران، با خودروی ژیـان شناخته مـی‌شود کـه به غرش خاص پیشرانـه‌ی ۲ سیلندر خود، مشـهور بود؛ البته نام فرانسوی این محصول، دیـان (Dyane) هم درون نام‌گذاری ژیـان بی‌تأثیر نبوده است. این خودرو، درون زمان خود یکی از پرفروش‌ترین خودروهای دنیـا بود و حدود ۱.۵ مـیلیون دستگاه طی ۱۷ سال تولید از ۱۹۶۷، تولید شد. از دیدگاه تاریخچه‌ی سیتروئن، خودروهای C۲ و C3، جانشینان مدرن ژیـان محسوب مـی‌شوند کـه از سال ۲۰۰۲ عرضه شدند. با توقف تولید C2، مدل C3، کوچک‌ترین هاچبک و محصول تولیدی سیتروئن هست که به‌عنوان پرفروش‌ترین و سودآورترین خودروی این برند همشناخته مـی‌شود.

نسل اول C3، با شاسی و مشخصات فنی مشترک با پژو ۲۰۶ درون سال ۲۰۰۲ معرفی شد. این خودرو با نسل دوم، بین سال‌های ۲۰۰۹ که تا ۲۰۱۶ محبوبیت زیـادی درون اروپا داشت و تولید بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه درون سال ۲۰۱۲ را تجربه کرد. با معرفی C3 نسل سوم، بر اساس طرح مفهومـی سیتروئن پیکاسو درون سال ۲۰۱۶، این خودرو طراحی خلاقانـه و کاملا مستقل از دیگر خودروسازان دنیـا را درون پیش گرفت. مدل C3، امروزه درون دو تیپ اصلی و ایرکراس تولید مـی‌شود کـه در نسخه‌ی دوم، فنرهای بلندتر و حالت کراس‌اور مانند بیشتری دارد. درون روز اول نمایشگاه خودروی تهران ۱۳۹۶، خودروی C3 جدید به منظور مشترک با سایپا رونمایی شد. این احتمال وجود دارد کـه مدل ایرکراس هم درون صورت استقبال مردم از نمونـه‌ی استاندارد، وارد خط تولید سایپا کاشان شود؛ درحالی‌که امروزه تمامـی مدل‌های C3 درون کشور اسلواکی تولید مـی‌شوند.

طراحی ظاهری و بدنـه

نسل جدید C3 کـه برای تولید درون ایران آماده مـی‌شود، یکی از جدیدترین محصولات سیتروئن است. فرم بدنـه‌ی این خودرو، کاملا مدرن و خلاقانـه بـه نظر مـی‌رسد؛ ضمن اینکه با هدف عرضه‌ی یک محصول با کاربری چندگانـه، طراحی شده است. این موضوع، C3 را از نظر سایز بدنـه و ادوات به‌کاررفته درون نمای بیرونی، متفاوت از دیگر محصولات مشابه بازار جهانی و کاملا چشم‌گیر نشان مـی‌دهد. بدون اغراق، شبیـه بـه خودروهای مفهومـی از برندهای معتبر؛ C3 بسیـار آینده‌نگر و فضایی بـه نظر مـی‌رسد.

از نمای روبه‌رو، جلوپنجره‌ی مدرن سیتروئن ضمن هماهنگی کامل با لوگوی شرکت سازنده درون C3 دیده مـی‌شود؛ اما به منظور این محصول، بسیـار باریک و ظریف است. دو ردیف نازک کروم، درون گوشـه‌های جلوپنجره بـه چراغ‌ها مـی‌رسند و پیرامون آن‌ها، هم‌پوشانی چشم‌نوازی ارائه مـی‌کنند. روشنایی‌های اصلی با زنون‌های سه‌گانـه و مشـهور سیتروئن، نظیر نمونـه‌های به‌کاررفته درون محصولات DS، ضخامت بسیـار کمـی دارد؛ ولی کمـی پایین‌تر و روی سپر با کاسه‌ چراغ‌های بزرگ، تقویت مـی‌شوند و نقش نور بالا خواهند داشت.

خودروی C3، با هدف هماهنگی با سقف نسبتا بلند خود، سپر عریض و حجیمـی دارد کـه با حفره‌های متعدد تزئین شده است. استفاده از این المان کـه چیزی شبیـه بـه چهارگوش و بیضی است، علاوه بر جایگاه مخصوص چراغ و مـه‌شکن، درون مجاری هدایت هوای داخل سپر هم دیده مـی‌شود. با توجه بـه لزوم صرفه‌جویی اقتصادی و حفظ هزینـه‌های تولید خودرویی درون کلاس C3، بخش زیـادی از سپر، دارای پلاستیک سیـاه‌رنگ خواهد بود کـه البته با چند منحنی و رنگ‌بندی متفاوت درون جایگاه مـه‌شکن، زیباسازی شده است. خطوط حجم‌دهنده، نقش زیـادی درون C3 ندارند و صرفا روی کاپوت و در امتداد ستون A، به‌صورت کم‌عمق دیده مـی‌شوند. از نکات مثبت درون طراحی این خودرو، کشیدگی کاپوت که تا لبه‌ی جلوپنجره و باریک بودن خطوط درون محل اتصال قطعات بدنـه هست که علاوه بر افزایش جذابیت ظاهری، تبعات مثبت آیرودینامـیک خواهد داشت.

از نمای جانبی، تفاوت رنگ سقف و آینـه با بدنـه‌ اصلی، تقریبا درون تمامـی مدل‌های C3 وجود دارد. پلاستیک سیـاه‌رنگ درون فریم پنجره‌ها، زیر آینـه و سرتاسر زیر خودرو از سپر جلو که تا عقب، دیده مـی‌شود. بخش قابل توجهی از پایین درها نیز با ضربه‌گیرهای سیـاه‌رنگ و طرح چهارگوش تزئین شده هست که درون حفره‌ی اول، سفید یـا قرمز خواهد بود. با هدف بزرگ‌تر نشان C3، حالتی گرد و پف‌دار درون بدنـه وجود دارد کـه همراه فرم منحنی درها، تقویت مـی‌شود. خط حجم‌دهنده‌ی واضحی درون این قسمت دیده نمـی‌شود و صرفا، پیرامون چرخ وجود دارد. از مـهم‌ترین ابتکارات خلاقانـه‌ی طراحان سیتروئن درون C3، نمای جذاب رینگ‌های ۱۷ اینچ آلومـینیوم (در نسخه‌ی فول‌آپشن) است. درون چرخ‌ها نیز شاهد نمای چهارگوش و هماهنگ با دیگر اجزا هستیم. حتی درپوش باک بنزین دارای چنین نمایی است. درون مجموع، نمای جانبی C3 کمـی شلوغ بـه نظر مـی‌رسد و بدون باربند، اسپویلر عریض و آنتن کوسه‌ای، همراه با انبوه ادوات پلاستیکی سیـاه‌رنگ، ارزان‌قیمت بـه نظر مـی‌رسد.

از نمای عقب، C3 دارای جذابیت قابل قبولی به منظور علاقه‌مندان کلاس هاچبک است. معمولا خودروهای مدرن با این سبک بدنـه، بـه شرط بهره‌مندی از فرم گِرد درون نمای صندوق و سپر، جلب توجهی بیشتری مـی‌کنند و تاحدودی بزرگ‌تر بـه نظر مـی‌رسند. درون C3 نیز شاهد چنین ترفندی هستیم. یکی از مـهم‌ترین اجزای نمای پشت، بدون شک چراغ‌های عقب سه‌بعدی با تأکید بر چهارگوش‌های متحدالمرکز هستند کـه با سایزی نسبتا بزرگ درون مقایسه با کل بدنـه، دیده مـی‌شوند. درپوش صندوق، عاری از خطوط حجم‌دهنده و جایگاه مخصوص پلاک و مستقل از هرگونـه چراغ‌ است. لوگوی درشت سیتروئن، درون مرکز این بخش حضور دارد و حتی واژه‌ی مربوط بـه نام سازنده هم بیش از حد انتظار، توی چشم مـی‌زند. کمـی پایین‌تر، لبه‌ی خوبی به منظور درپوش صندوق فراهم شده هست که نـه‌تنـها به‌عنوان دستگیره کاربرد خواهد داشت، چراغ‌های روشنایی مخصوص پلاک را پوشش خواهد داد. درون سپر عقب با هدف صرفه‌جویی، ادوات پلاستیک سیـاه‌رنگ بیش از حد انتظار هستند و فرم موج‌دار آن، متناظر با سپر جلو، زیبایی خاصی فراهم نمـی‌کند، ضمن اینکه فاقد هرگونـه چراغ ترمز با علائم هشداردهنده است. کوچک‌بودن شیشـه‌ی عقب و آنتن سنتی، دیگر مواردی هستند کـه به زیبایی نمای عقب C3 لطمـه مـی‌زنند.

در مجموع، مـی‌توان بـه طراحی C3، خصوصا از نمای روبه‌رو و جانبی، امتیـاز بسیـار خوبی داد. هرچند خودرو، با توجه بـه برند سازنده و قیمت نسبتا بالا درون کلاس هاچبک، رضایت کامل فراهم نمـی‌شود. ابعاد C3 شامل طول ۳۹۹۶ مـیلی‌متر، عرض ۱۷۴۰ مـیلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۴۷۰ مـیلی‌متر با رینگ ۱۷ اینچ است؛ درحالی‌که فاصله محورهای ۲۵۴۰ مـیلی‌متر دارد. وزن خالص C3 استاندارد، تنـها ۹۷۰ کیلوگرم هست و با آپشن‌های کامل، ۱۰۸۰ کیلوگرم خواهد بود.

طراحی داخلی و کابین

هماهنگ با المان‌های بیرونی، فضای داخلی C3 نیز سرشار از ادوات با طرح چهارگوش و بیضی‌شکل است. این موضوع، درون مجاری هوای تهویـه مطبوع، طرح فرمان، دستگیره‌ها و حتی فضای خالی زیر نمایشگر هم دیده مـی‌شود. روی داشبورد، فریمـی با رنگ متفاوت قابل سفارش هست که البته مـی‌تواند سیـاه و هماهنگ با داشبورد باشد. متریـال اصلی این قسمت، پلاستیک خشطح متوسط هست که البته مرغوب‌تر از خودروهای چینی موجود درون بازار جهانی و در حد محصولات کره‌ای بـه نظر مـی‌رسد. البته درون بخش مـیانی فریم داشبورد، از چرم مصنوعی و مواد نرم استفاده شده است.

پشت فرمان، ترکیبی از طرح سیلندری و حالت کلاسیک عقربه‌ها دیده مـی‌شود کـه بازهم فرم چهارگوش تداعی مـی‌کند. بین پنل سرعت‌سنج و دور موتور، نمایشگر دیجیتال کوچکی قرار دارد کـه البته گرافیکی و چندرنگ نیست؛ اما تنظیمات مختلفی دارد و حسی مدرن بـه راننده مـی‌دهد. روی فرمان، کلیدهای مربوط بـه کنترل سیستم صوتی و تماس تلفنی با فریم نقره‌ای رنگ و ادوات پلاستیک سیـاه شفاف (پیـانویی) تزئین شده‌اند. این ترفند، درون قسمت پایین فرمان هم به‌ کار رفته هست تا هماهنگی جالبی با هم داشته باشند. متریـال اصلی فرمان درون جایی کـه با دست راننده تماس دارد، پلاستیک نرم و قابل قبول است؛ اما درون قسمت مـیانی کـه برای بوق زدن استفاده مـی‌شود، خشک و هم‌جنس روی داشبورد خواهد بود. مواد به‌کاررفته درون پوشش داخلی درها، مثل داشبورد از پلاستیم خشک هست و از دستگیره‌ی کاملا سنتی به منظور بستن درهای جلو استفاده مـی‌کند.

به استثنای نسخه‌ی پایـه، تمامـی مدل‌های C3 از نمایشگر بزرگ و باکیفیت ۷ اینچ درون مـیان داشبورد استفاده مـی‌کنند. این بخش، کمـی پایین و در مجاورت فرمان قرار دارد کـه دسترسی بـه آن توسط راننده و سرنشین کناری را ساده‌تر خواهد کرد. کمـی پایین‌تر، کلیدهای مربوط بـه تهویـه مطبوع قرار دارند و در مجاورت فضای خالی مناسب به منظور اجسام کوچک، دکمـه‌ی استارتر پیشرانـه دیده مـی‌شود. روبه‌روی دسته‌دنده، محفظه‌ی بدون پوشش طراحی شده هست که البته به منظور گوشی‌های هوشمند، جایگاه بسیـار خوبی خواهد بود.

از نکات مثبت درون کابین C3، حتما به ابتکارات جالب طراحان سیتروئن درون ایجاد فضاهای داخلی کاربردی اشاره کرد. داخل داشبورد و سمت شاگرد، محفظه‌ی جادار و نسبتا بزرگی قرار دارد کـه برای بطری آب معدنی خانواده هم مناسب است. داخل در، فضای خالی با رنگ خاکستری روشن و متفاوت از فضای تیره‌ی این قسمت، دیده شدن اجسام را ساده‌تر مـی‌کند؛ درحالی‌که چنین ترفندی، به منظور صندلی‌های عقب هم وجود دارد.

صندلی‌های C3 حالتی بسیـار نرم و اسفنجی دارند کـه راحتی مبلمان خانگی را تداعی مـی‌کنند. فضای خودرو، به منظور چهار انسان بالغ مناسب هست و به منظور نفر پنجم روی صندلی عقب، چندان ایده‌آل نیست. روی ردیف دوم، بـه لطف سقف بلند C3، حتی فردی با قد ۱۸۵ سانتیمتر هم فاصله‌ی خوبی بین سر که تا سقف خواهد داشت و زانوی او، بـه صندلی جلو نخواهد رسید، اما مطمئنا با مشکل مچ پا و قرار آن زیر صندلی روبه‌رو، مواجه خواهد شد.

در قسمت بار، فضای ۳۰۰ لیتر وجود دارد کـه البته چندان عالی نیست؛ اما درون این کلاس خودرویی، بسیـار خوب ارزیـابی مـی‌شود. صندلی‌های عقب، مـی‌توانند چند سانتیمتر روی ریل، بـه سمت جلو حرکت داده شوند که تا فضای بار، بدون خواباندن صندلی‌ها بیشتر شود. از سویی دیگر، با جمع‌ کامل صندلی‌ها، مـی‌توان بـه فضای ۹۲۲ لیتر درون عقب رسید.

پیشرانـه و آمار فنی

۵ پیشرانـه‌ی متنوع به منظور C3 درون بازار اروپا عرضه مـی‌‌شود کـه شامل ۳ نمونـه‌ی بنزینی و ۲ نسخه‌ی دیزلی است. درون کمال تعجب، سایپا اعلام کرده هست که پیشرانـه‌ی ۱.۶ لیتری بنزینی پژو 2008 را به منظور این خودرو استفاده خواهد کرد. با توجه بـه سابقه‌ی ناخوشایند شرکت‌های ایرانی درون تعویض پیشرانـه‌ی خودروهای خارجی، چنین عملی توسط سایپا بعید بـه نظر مـی‌رسد. بـه هر صورت، درون ادامـه‌ی مطلب، بـه معرفی پیشرانـه‌های استاندارد و مورد تأیید سیتروئن، به منظور C3 مـی‌پردازیم.

ارزان‌ترین نسخه‌ی سیتروئن C3، دارای پیشرانـه‌ی ۱.۲ لیتری مجهز بـه تزریق سوخت چندگانـه هست که بدون توربوشارژر ارائه مـی‌شود. قدرت اسمـی این مدل با استفاده از بنزین استاندارد اروپا، ۶۸ اسب بخار و گشتاور آن، ۱۰۶ نیوتن‌متر است. بیشترین قدرت درون دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و بالاترین گشتاور از دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه حاصل مـی‌شود. سیتروئن C3 با پیشرانـه‌ی PureTech 68 ، فقط با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته تولید مـی‌شود و در زمانی حدود ۱۴ ثانیـه بـه سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مـی‌رسد. مـیانیگن مصرف سوخت این خودرو، ۴.۷ لیتر درون ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده هست و نـهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.

دیگر مدل C3 کـه بازهم فاقد گیرباتوماتیک خواهد بود، دارای پیشرانـه‌ی ۱.۲ لیتری مشابه PureTech 68 است؛ اما قدرت اسمـی این مدل با استفاده از بنزین استاندارد اروپا، ۸۲ اسب بخار و گشتاور آن، ۱۱۸ نیوتن‌متر است. بیشترین قدرت درون دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و بالاترین گشتاور از دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه حاصل مـی‌شود. سیتروئن C3 با پیشرانـه‌ی PureTech 82، فقفط با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته تولید مـی‌شود و در زمانی حدود ۱۳ ثانیـه بـه سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مـی‌رسد. مـیانگین مصرف سوخت این محصول، کمتر از ۵ لیتر درون ۱۰۰ کیلومتر و نـهایت سرعت آن، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

محبوب‌ترین مدل C3 با پیشرانـه‌ی توربوشارژ ۱.۲ لیتری عرضه مـی‌شود و در واقع، قوی‌ترین نمونـه‌ی استاندارد سیتروئن است. این خودرو با قدرت ۱۱۰ اسب بخار درون دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و نـهایت گشتاور ۲۰۵ نیوتن‌متر درون دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه عرضه مـی‌شود کـه به لطف گشتاور مناسب درون دورهای پایین پیشرانـه، همراه با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته درون زمان ۹.۳ ثانیـه بـه سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مـی‌رسد. سیتروئن C3 با پیشرانـه‌ی PureTech 110-S&S وگیرباتوماتیک ۶ سرعته، درون زمانی حدود ۱۰ ثانیـه بـه سرعت ۱۰۰ کیلومتر ساعت مـی‌رسد. مـیانگین مصرف سوخت C3، با توجه بـه نوع گیربو آپشن‌های متنوع نسخه‌ی PureTech ۱۱۰ کـه مسلما بر وزن خالص خودرو تأثیر مـی‌گذارد، بین ۴.۵ که تا ۵ لیتر درون ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. مصرف سوخت این مدل، با سرعت ثابت بزرگراه، نزدیک بـه ۴ لیتر درون ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک شـهری، ۵.۵ که تا ۶ لیتر درون ۱۰۰ کیلومتر برآورد مـی‌شود. نـهایت سرعت این مدل، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

آپشن‌های رفاهی

سیتروئن C3 با طیف وسیعی از آپشن‌های رفاهی، فنی و ظاهری عرضه مـی‌شود. با توجه بـه شرایط عجیب و غیر قابل پیش‌بینی درون صنعت خودروی ایران کـه با حضور سایپا به‌عنوان تولید کننده‌ی C3، پیچیده‌تر خواهد شد؛ بهتر دیدیم بـه تمامـی امکانات موجود درون C3 اشاره کنیم. مسلما، نمونـه‌ی نـهائی خودرو کـه در خوشبینانـه‌ترین حالت حدود یک سال دیگر عرضه مـی‌شود؛ شرایط خاص خود را خواهد داشت.

در نمای بیرونی، یکی از محسنات مـهم C3، استفاده از رنگ‌بندی متنوع هست که امـیدواریم تولیدکننده‌ی داخلی بـه آن پایبند باشد. ۹ رنگ بدنـه، شامل ۳ نوع خاکستری، قرمز، نارنجی، سفید، سیـاه، آبی و سبز روشن به منظور بدنـه وجود دارد، ضمن اینکه ۳ رنگ سیـاه، سفید و قرمز هم به منظور سقف، قابل سفارش است. رینگ‌های اسپرت، دارای ۳ طرح کلی درون سایزهای ۱۵ اینچ، ۱۶ اینچ و ۱۷ اینچ هستند؛ ضمن اینکه مدل ۱۷ اینچ، مـی‌تواند درون ۲ رنگ نقره‌ای یـا تمام مشکی باشد.

به‌طور کلی، ۴ تیپ از آپشن‌ها به منظور C3 وجود دارد کـه به نام‌های تاچ (Touch)، فیل (Feel) ، فلیر (Flair) و فلیر ناو (Flair Nav Edition) شناخته مـی‌شوند. نسخه‌ی تاچ به‌عنوان ارزان‌ترین مدل، فاقد نمایشگر لمسی است؛ اما رادیوپخش ۴ بلندگو و امکان اتصال گوشی همراه از طریق بلوتوث و پخش فایل‌های Mp3 خواهد داشت؛ ضمن اینکه شارژر و رابط USB نیز درون همـه‌ی مدل‌ها ثابت است. امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی ۷ اینچ، هماهنگی با رابط اندروید اتو و اپل کارپلی، درگاه AUX، سیستم صوتی ۶ بلندگو و ناوبری ‌ای، درون مدل‌های بالاتر C3 وجود دارند.

از امکانات جالب C3 کـه در ارزان‌ترین نسخه هم قابل استفاده است، مـی‌توان بـه کروزکنترل، فرمان برقی، قابلیت تنظیم فرمان تلسکوپی درون طول و ارتفاع، نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها، تنظیم ارتفاع نور اصلی چراغ جلو، شیشـه‌بالابر برقی صندلی‌های جلو، شارژر ۱۲ ولت و کامپیوتر سفر اشاره کرد. درون مدل‌های گران‌تر، صندلی‌های با پوشش مرغوب‌تر، ۴ شیشـه بالابر برقی، تهویـه مطبوع اتوماتیک، دوربین پارنسورهای جلو و عقب نیز قابل استفاده خواهند بود.

 تنـها نسخه‌ی فول‌آپشن از C3، دارای سانروف و سقف پانورامـیک است؛ اما مـی‌توان از دیگر امکانات خاص و سفارشی این خودرو نیز استفاده کرد. علاوه بر تنوع کم‌نظیر طرح و رنگ‌های متفاوت درون پوشش صندلی‌ها و داشبورد، نوعی دوربین اختصاصی به منظور این خودرو طراحی شده هست که زیر آینـه وسط نصب مـی‌شود. این دوربین کـه با نام ConnectedCAM مشـهور است، مـی‌تواند بـه صلاح‌دید راننده روشن شود و با زاویـه دید نسبتا باز، از تمامـی مسیر فیلم‌برداری کند. چنین تجهیزی، نـه‌تنـها درون سفرها با هدف ثبت خاطرات اهمـیت خواهد داشت، بلکه مـی‌تواند هنگام تصادفات درون تعیین مقصر اصلی، راه‌گشا باشد. این دوربین، علاوه بر امکان عکاسی و فیلم‌برداری همزمان، مـی‌تواند با اتصال بـه گوشی هوشمند، ذخایر خود را بارگزاری کند.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

سیتروئن C3 یکی از ایمن‌ترین خودروهای روز دنیـا بـه حساب نمـی‌آید؛ اما با ۴ ستاره‌ی ایمنی و امکانات حفاظتی قابل قبول، رضایت نسبی خریدار را جلب مـی‌کند. درون ادامـه‌ی مطلب، مـی‌توانید بیننده‌ی فیلم کوتاهی باشید کـه توسط بنیـاد حفاظت و ایمنی خودروهای اروپا (Euro NCAP) منتشر شده هست و تست‌های تصادف سیتروئن C3 از جوانب مختلف را نشان مـی‌هد.

شاید به منظور شما هم جالب باشد کـه بدانید چرا بر خلاف استقامت خوب بدنـه‌ی C3 درون تصادفات مختلف، امتیـاز ۴ از ۵ به منظور خودرو درون نظر گرفته شده است. این موضوع، احتمالا بـه دلیل فقدان کیسه‌ی هوای مخصوص زانوی راننده درون C3 است؛ ضمن اینکه بعضی فناوری‌های مدرن ایمنی درون این خودرو وجود ندارد. نتیجه‌ی تست تصادف مؤسسه‌ی ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) نشان مـی‌دهد کـه C3 به منظور سرنشین بالغ، ایمنی ۸۸ درصد درون انواع برخوردها بـه همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این مـیزان به منظور کودکان و سرنشین ردیف دوم ۸۳ درصد خواهد بود. عابران پیـاده درون صورت تصادف با این خودرو، ۵۹ درصد احتمال زنده‌ ماندن خواهند داشت؛ با توجه بـه اینکه بسیـاری از فناوری‌های مدرن ایمنی، مثل ترمز خودکار، درون نمونـه‌ی استاندارد و ارزان‌قیمت C3 وجود ندارد؛ امتیـاز مربوط بـه آپشن‌های حفاظتی این محصول، ۵۸ درصد محاسبه شده است.

از آپشن‌های استاندارد C3 مـی‌توان بـه ۶ کیسه‌ی هوا اشاره کرد کـه طبیعتا، ۴ عدد مخصوص سر و پایین‌تنـه‌ی سرنشینان جلو خواهد بود و ۲ کیسه‌ی هوای پرده‌ای، سرتاسر نمای جانبی را پوشش خواهند داد. کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای و پیش‌کشنده به منظور ۵ سرنشین، ۲ عدد ایروفیبرای صندلی مخصوص کودک درون عقب، ایموبلایزر، هشدار تعویض لاین، قفل کودک، هشدار تجاوز از سرعت قابل تنظیم، همراه با ترمز ضد قفل (ABS) ، کنترل ایستایی درون شیب تند (HAC) و کنترل پایداری الکترونیک (ESC) هم درون همـه‌ی مدل‌های C3 به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد.

سنسور جلو و عقب، دوربین پارک، اعلام خطر درون نقطه‌ی کور جانبی با چشمک‌زن روی آینـه بغل، هشدار برخورد و ترمز اضطراری خودکار، امکاناتی از C3 هستند کـه تنـها درون نسخه‌ی فول‌آپشن دیده مـی‌شوند.

آزمون فنی و ارزش کیفی

پیش از پرداختن بـه جمع‌بندی فنی C3، اشاره‌ای هرچند کوتاه بـه شرایط حاکم بر بازار ایران، لازم بـه نظر مـی‌رسد؛ خصوصا زمانی کـه شرکت سایپا به‌عنوان همکار سیتروئن درون بحث تولید و عرضه‌ی این محصول، حضور خواهد داشت. از یک سو، تجربه‌ی تولید مدل‌های خارجی درون سایپا، مثل کیـا سراتو آپشنال نسل دوم، نشان داده هست که طرف ایرانی، حتی درون مونتاژ صرف هم توانایی حفظ کیفیت درون حد استاندارد را نخواهد داشت. از سویی دیگر، تصمـیم عجیب و ناگهانی مدیران فعلی سایپا، مبنی بر تولید C3 همراه با پیشرانـه‌ی پژو 2008، نگرانی تازه‌ی مصرف‌کننده‌ی مظلوم ایرانی خواهد بود. درحالی‌که گران‌ترین نمونـه‌ی C3 توسط سیتروئن با پیشرانـه‌ی توربوشارژ ۱.۲ لیتری بـه قدرت ۱۱۰ اسب بخار عرضه مـی‌شود و خودروی نسبتا موفقی درون بازار اروپا است، استفاده از پیشرانـه‌ی ۱.۶ لیتری پژو 2008 بـه قدرت ۱۶۵ اسب بخار، هیچ توجیـهی مگر سودجویی شرکت سازنده و شریک ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو درون ایران) نخواهد داشت.

درحالی‌که تولیدکنندگان داخلی خودرو بنا بـه قانون، موظف بـه تولید خودروی خارجی با ۴۰ درصد قطعات ساخت داخل از سال اول هستند؛ بـه نظر مـی‌رسد سایپا با تولید C3 همراه با پیشرانـه‌ی پژو 2008، یک تیر و چند نشان مـی‌زند. از یک سو، درصد داخلی‌سازی خودروی مذکور را افزایش مـی‌دهد و بدون سرمایـه‌گذاری درون بخش تولید پیشرانـه و دریـافت فناوری سیتروئن کـه هدف اصلی مونتاژ خودرو درون ایران است؛ C3 را عرضه خواهد کرد. اما از سویی دیگر، آزاد خواهد بود که تا قیمت این محصول را فراتر از ارزش آن درون بازار اروپا نشان دهد و به‌راحتی صحبت از قیمت ۱۱۰ که تا ۱۲۰ مـیلیون تومان، به منظور مدل اولیـه کند. فراموش نکنیم، داشتن سیتروئن C3 با پیشرانـه‌ی پژو 2008 بـه قدرت ۱۶۵ اسب بخار و احتمالا سواری با زمان صفر که تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۷ که تا ۸ ثانیـه، خواسته‌ی اصلی مصرف‌کننده‌ی ایرانی نیست. اوضاع اقتصادی مردم کشورمان، مناسب محصولی باکیفیت و امن و همراه قیمتی زیر ۱۰۰ مـیلیون تومان هست که مـی‌تواند با عرضه‌ی C3 استاندارد اروپا و پیشرانـه‌ی ۱۱۰ اسب بخار، تآمـین شود. مردم ایران، خوشحال‌تر خواهند شد اگر حق انتخاب داشته باشند و بتوانند هاچبک جمع‌وجوری مثل C3 را درون نسخه‌های مختلف، از مدل‌های بدون آپشن با پیشرانـه‌ی ۶۵ اسب بخار گرفته که تا مدل‌های گران‌تر، با قیمتی عادلانـه خریداری کنند. فراموش نکنیم، خودروی نسبتا کوچکی مثل C3 با وزن خالص ۹۵۰ که تا ۱۱۰۰ کیلوگرم، نیـازمند پیشرانـه‌ی ۱۶۵ اسب بخار نیست و ممکن هست با چنین شرایطی خارج از استاندارد شرکت سازنده‌ی اصلی، از نظر استهلاک، مصرف سوخت و توانایی‌های مربوط بـه حفظ تعادل و ایمنی، با مشکلاتی روبه‌رو شود.

نمونـه‌ی استاندارد C3 درون بازار اروپا، محصولی نسبتا پرفروش محسوب مـی‌شود کـه در نمونـه‌ی مجهز بـه پیشرانـه‌ی ۱.۲ لیتری، همراه گیرب۵ سرعته‌ی دستی یـا ۶ سرعته‌ی اتوماتیک، با استقبال خوبی مواجه است. این مدل، دارای یکی از بهترین پیشرانـه‌های دنیـا هست که درون کنار قدرت ۱۱۰ اسب بخار، مـیانگین مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر درون ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. صدای آزاردهنده‌ای از پیشرانـه‌ی C3 داخل کابین شنیده نمـی‌شود؛ اما از دید کارشناسان خارجی، بـه خوبی هاچبک‌های آلمانی مثل فولگلف، دارای سکوت و عایق‌بندی فراتر از انتظار نیست. فنربندی و سیستم تعلیق C3 نیز بسیـار خوب ارزیـابی مـی‌شود و برخلاف سقف بلند، درون پیچ‌های تند بـه لطف فناوری‌های حفظ تعادل نظیر ESC، فرمان‌پذیری قابل قبولی خواهد داشت.

صندلی‌های حجیم و اسفنجی C3، راحتی بسیـار خوبی دارند و خصوصا درون ردیف جلو، نمـی‌توان از آن‌ها ایراد گرفت. روی صندلی عقب هم بـه شرطی کـه صندلی جلو درون حالت استاندارد باشد، فضای جلوی زانو قابل قبول خواهد بود و البته درون بالای سر، مشکلی وجود ندارد. بزرگی شیشـه‌ی جلو و قطر کم ستون اول (ستون A)، دید بسیـار خوبی به منظور راننده فراهم مـی‌کند. کار با آپشن‌های رفاهی مثل نمایشگر لمسی و سیستم تهویـه مطبوع، به‌آسانی انجام مـی‌شود؛ اما درون نگاه اول، کمـی گیج‌کننده است. از ایرادات و نکات منفی C3، مـی‌توان بـه شیشـه‌ی عقب اشاره کرد کـه هرگز نمـی‌تواند به‌طور کامل پایین کشیده شود.

در نسخه‌ی فول‌آپشن C3، امکانات بسیـار خوبی وجود دارد. علاوه بر نمایشگر بزرگ ۷ اینچ کـه در خودروهای گران‌قیمتی مثل مـیتسوبیشی ASX، سایز کمتری دارد، سیستم صوتی قابل قبول، دوربین پارانروف پانورامـیک، حس بسیـار خوبی بـه راننده خواهد داد. حضور دوربین پشت آینـه وسط جالب توجه هست و مـی‌تواند به‌طور خودکار، هنگامـی کـه احتمال برخورد و حادثه وجود دارد، اقدام بـه فیلم‌برداری کند و حتی با استفاده از GPS، مکان دقیق تصادف را ثبت کند که تا برای پلیس و اداره‌ی بیمـه، مورد استفاده باشد.

در مجموع، مـی‌توان از کیفیت ساخت و شرایط فنی C3 رضایت داشت. این خودرو به منظور یک خانواده‌ی معمولی، کاملا مناسب هست و علاوه بر رانندگی کوتاه‌مدت شـهری، به منظور سفرهای بین شـهری نیز رضایت‌بخش خواهد بود. درون مقایسه با دیگر هاچبک‌های موجود درون بازار ایران، مثل هیوندای i20 با پیشرانـه‌ی یک لیتری، سیتروئن C3 نسخه‌ی ۱.۲ لیتری، قدرت بالاتر، فضای بیشتر و راحتی بسیـار خوبی فراهم مـی‌کند.

قیمت نـهایی و مقایسه با رقبا

در زمان نگارش این مطلب، تنـها ۳ روز از رونمایی سیتروئن C3 درون نمایشگاه خودروی تهران ۹۶ مـی‌گذرد. طبق معمول، اخبار ضد و نقیض فراوانی درباره‌ی قیمت این محصول بـه گوش مـی‌رسد و از ۱۰۰ مـیلیون که تا ۱۸۰ مـیلیون تومان به منظور آن تصور شده است. درون شرایط فعلی بازار ایران، فروش چنین خودرویی با قیمت بیش از ۱۵۰ مـیلیون تومان، مضحک بـه نظر مـیرسد و خریدار را مسلما متوجه هاچبک لوDS3، هیوندای النترا و کیـا سراتو با همـین حدود قیمت خواهد کرد. فراموش نکنیم، رانندگی با یک کراس‌اور کره‌ای مثل هیوندای توسان یـا کیـا اسپورتیج، آرزوی بسیـاری از مردم ایران هست و درصورت قیمت‌گذاری بالا به منظور C3، مسلما خرید شاسی‌بلند و حتی نمونـه‌ی دست دوم، اولویت خواهد داشت.

با توجه بـه اینکه بازار خودروی ایران، شدیدا غیر رقابتی است، مـی‌توان اطمـینان داشت کـه هیچ نسخه‌ای از C3، کمتر از ۱۰۰ مـیلیون تومان نباشد؛ چراکه به منظور دیگر محصولات سایپا، مثل مدل‌های جدید چانگان و برلیـانس، ایجاد مزاحمت خواهد کرد. تجربه نشان داده هست که سایپا و ایران خودرو هم، معمولا روی دست یکدیگر بلند نمـی‌شوند و محصولاتی مشابه با قیمت متناظر تولید مـی‌کنند. با این حساب، شرایط فروش C3، تفاوت خاصی با پژو 2008 نخواهد داشت و احتمالا این محصول هم درون بازه‌ی ۱۲۰ که تا ۱۴۰ مـیلیون تومان روانـه‌ی بازار مـی‌شود که تا عرضه‌ی خودرویی اروپایی، با قیمت زیر ۱۰۰ مـیلیون تومان درون ایران، آرزویی دست‌نیـافتنی بـه نظر ‌رسد.

سیتروئن C3  DS 3 هیوندای النترا 2017 کیـا سراتو 2017 هیوندای اکسنت کیـا سراتو آپشنال ام‌جی GT ام‌جی 6 مـیتسوبیشی لنسر 1800 مزدا 3 رنو کلیو ۱.۲ لیتر توربو تویوتا یـاریس آلفارومئو جولیتا پژو ۲۰۸ توربو ام‌جی 3 رنو اسکالا 1600 تعداد سیلندر ۳ ۳ ۴ ۴ ۴ ۴ ۴ ۴ ۴ ۴ ۴ ۴ ۴ ۳ ۴ ۴ حجم موتور (سی‌سی) ۱۲۰۰ ۱۲۰۰ ۲۰۰۰ ۲۰۰۰ ۱۶۰۰ ۲۰۰۰ ۱۵۰۰ ۱۸۰۰ ۱۸۰۰ ۲۰۰۰ ۱۱۴۹ ۱۵۰۰ ۱۳۶۸ ۱۲۰۰ ۱۵۰۰ ۱۶۰۰ حداکثر قدرت (اسب بخار) ۱۱۰ ۱۱۰ ۱۴۷ ۱۴۷ ۱۲۲ ۱۵۶ ۱۲۰ ۱۶۰ ۱۴۰ ۱۴۵ ۱۲۰ ۱۰۶ ۱۷۰ ۱۱۰ ۱۰۷ ۱۱۵ حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر) ۲۰۵ ۲۰۵ ۱۷۹ ۱۷۹ ۱۵۵ ۱۹۵ ۲۱۰ ۲۱۵ ۱۷۶ ۱۸۷ ۲۰۵ ۱۴۰ ۲۴۸ ۲۰۵ ۱۳۵ ۱۵۵ زمان صفر که تا صد (ثانیـه) ۹.۳ ۱۰ ۹ ۹ ۱۱ ۱۰ ۱۰.۵ ۸.۵ ۱۱.۵ ۹ ۹ ۱۰.۵ ۷.۵ ۹.۸ ۱۰.۵ ۱۱.۵ نـهایت سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۸۵ ۲۰۰ ۲۰۰ ۲۰۰ ۱۹۰ ۱۹۰ ۱۸۰ ۲۰۰ ۲۰۰ ۲۲۰ ۱۷۰ ۱۷۵ ۲۱۵ ۱۹۵ ۱۷۰ ۱۹۵ مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) ۵ ۵ ۸ ۸ ۶.۵ ۸ ۷.۵ ۷.۵ ۶.۴ ۸ ۴.۷ ۷.۱ ۵.۷ ۴.۵ ۶.۵ ۶.۸ جعبه دنده ۶ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار ۴ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار CVT ۶ سرعته خودکار ۶ سرعته دستی یـا خودکار ۴ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار دو کلاچ ۶ سرعته دستی یـا خودکار ۶ سرعته خودکار CVT حجم باک بنزین ۵۰ ۵۰ ۵۰ ۵۰ ۴۳ ۵۰ ۵۵ ۶۰ ۶۰ ۵۵ ۴۵ ۴۲ ۶۰ ۵۰ ۵۰ ۵۵ وزن (کیلوگرم) ۱۰۶۰ ۱۱۶۰ ۱۳۰۰ ۱۳۱۰ ۱۰۶۰ ۱۳۰۰ ۱۳۵۰ ۱۴۸۵ ۱۳۵۰ ۱۳۴۰ ۱۰۶۰ ۱۰۹۰ ۱۳۱۰ ۹۸۰ ۱۱۲۰ ۱۳۰۰

گالری

: c3 سیتروئن




[سیتروئن C3 (سی 3)؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن ... c3 سیتروئن]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 20:30:00 +0000